Makan dan Main

Sila mengunjungi blog saya untuk recipe yang enak sertai makanan dan minuman asia yang istimewa. Recipe baru akan dipaparkan dari masa ke semasa, pastikan anda mengunjungi sering !

Herba, Rempah & Ramuan lain (I)

Asafutida (Hing): Baunya menusuk dan kurang menyenangkan. Terdapat datam bentuk gam blok dan juga serbuk. Digunakan dalam kuantiti yang sangat sedikit dalam masakan. Biasanya dimasak secara tunis (digoreng cepat di dalam minyak yang panas dan api besar) sebelum ramuan lain bimasukkan. Ia menambah rasa paba masakan dan juga membantu pengbadaman.

Daun Salam (Tej patta) : Daun barum berbujung runcing ini digunakan jenis yang kering. Digunakan dalam kari ban penyediaan nasi.

Buah Pelaga Lenggai : Ini ialah rempah natif india di mana ia dikatakan amat berharga selepas safron. Ia boleh digunakan penuh atau dikupas kulitnya untuk gunakan bijinya. Rasanya menusuk pada mulanya, namun akan bertukar lembut menjadi segar. Terdapat dua jenis buah pelaga di India, iaitu jenis yang berwarna hijau kecil dan satu lagi jenis hitam yang besar.

Ajwain (Carom seeds) : Biji halus berwarna ungu keperangan ini kelibatan seperti biji saderi dan mempunyai bau yang sedikit menusuk. Jika ditumbuk ia mengeluarkan bau kuat dan sedikit beraroma seperti thyme. Namun setelah dimasak, baunya akan menjadi lembut.

Kulit Kayu manis (Dalchini): Kulit kayu manis asli seharusnya seperti ranting bergulung rapat. Kulit kayu manis Inbia lebih tebal dan rata. Ia mempunyai aroma yang manis dan lembut.

Bunga Cengkih (Laung) : Ia kering dan berbentuk sepert, putik bunga yang belum kembang kelopaknya. Baunya menusuk dan mempunyai sedikit rasa pahit. Ia digunakan dalam masakan sayuran & nasi.

Biji Ketumbar (saboot dhaniya) : Ia kecil berjalur, dan berbentuk sfera. Jika dipanggang sedikit dan ditumbuk, ia akan menambahkan rasa yang hebat pada masakan.

Serbuk Ketumbar (Dhaniya powder) : Terhasil dengan kisaran biji ketumbar hingga balus. Ia penting kerana boleh menjadikan kari lebih pekat.

Daun Ketumbar (Hara dhaniya) : Daun ketumbar yang hijau dan segar ialah sejenis tumbuhan berba barum yang digunakan sewaktu memasak atau ditabur sebagai biasan pada masakan. Batangnya menambah rasa dalam masakan. Oleh itu, batang dan daunnya baruslah dipotong bersama untuk menamhah rasa pada masakan.

Jintan Hitam (Shah jeera) : Bentuknya bujur memanjang dan berwarna gelap dan kerana itu ia dipanggil jintan hitam. Digunakan untuk menambah rasa paba kari dan nasi.

Jintan Putih (Jeera) : Merupakan salah satu rempah penting dalam masakan India. Warnanya perang pucat, berbentuk bujur dan mempunyai aroma yang kuat. Ia boteh digunakan sama ada biji penuh ataupun dikisar. Panggang sedikit kemudian kisar dan tambahkan pada yogurt untuk memberikan rasa yang azat.

Daun Kari (Kari patta) : Kebanyakannya digunakan dalam masakan selatan India. Ia terdapat sama ada segar atau kering. Kebanyakan orang akan menanam pokok ini di rumah supaya mudah untuk menggunakan daun yang segar dalam memberikan rasa yang lebih dalam masakan.

Dil (Soya) : Ia abatah tumbuhan berba yang hidup setahun sekali atau dua kari. Mempunyai daun yang lembut dan jarang juga mempunyai bunga kecil berwarna kuning dan buah bujur yang rata. Tumbuhan herba ini unik, mempunyai rasa segar dan pelbagai kegunaan juga menarik dijadikan biasan pada masakan ikan, yogurt, salad daging dan kacang dal.

Jintan Manis (Saunf) : Berbentuk bujur, berwarna hijau kekunningan dan nampak serupa seperti jintan putih. Rasanya manis dan digunakan untuk menambah rasa pada nasi (briyani), kari dan jeruk.

Daun Halba Kering (Kasoori methi) : Daun halba yang segar dikeringkan dan digunakan untuk menambah rasa pada kari atau masakan tibak berkuah.

Updated: December 22, 2017 — 3:21 pm
Makan dan Main © 2018