Makan dan Main

Sila mengunjungi blog saya untuk recipe yang enak sertai makanan dan minuman asia yang istimewa. Recipe baru akan dipaparkan dari masa ke semasa, pastikan anda mengunjungi sering !

Herba, Rempah & Ramuan lain (III)

Habbatus Sauda (Kalaunji) : Ia berwarna hitam berbentuk seperti segi tiga. Ia sering disalah erti dengan biji bawang dan jintan hitam. Rasanya yang lembut melazatkan lagi roti leper yang dibakar seperti nan. Ia juga digunakan dalam jeruk.

Buah Pala (Jaiphal) : Berbentuk bujur dan isirong coklat daripaba pokok buah pala. Mempunyai bau hangat yang kaya serta rasa manis antiseptik. Digunakan dalam pelbagai adunan rempah.

Lada Hitam (Saboot kali mirch) : Sama ada dalam bentuk serbuk atau hancur kasar, lada hitam akan menambah rasa sedap pada sup, salad, dan juga masakan utama. Malah ia juga digunakan dalam bentuk biji penuh dalam penyediaan sayuran dan nasi seperti pulaos.

Biji Buah Defima Kering (Anardana) : Biji buah delima yang masam dijemur kering di bawah matahari. Isi yang menyelaputi bijinya akan mengering dan membentuk lapisan melekit berwarna perang kehitaman. Ia mempunyai rasa masam secara keseluruhan, tetapi ada sedikit rasa manis di hujungnya. Terdapat dalam bentuk biji penuh ataupun siap dikisar dan digunakan dalam pelbagai cutni dan masakan kekacang. Jika ia jenis kisar dan dipanggang kering, ia akan menjadi warna coklat pekat dan memasankan pelbagai cutni.

Kas-Kas (Khus-khus) : Bijinya sangat halus dan berwarna putih berkrim atau kuning air bila dimasak, ia akan mengeluarkan aroma seperti kacang. Sifatnya yang seperti kekacang sering digunakan dalam masakan India untuk memberikan tekstur. Di India, kas-kas biasanya digiling dengan rempah lain dan digunakan untuk memekatkan kari daging, ikan dan sayuran.

Serbuk Cili Merah (Lal mirch) : Serbuk cili merah yang digiling ini harus digunakan dengan berhati-hati kerana ia sangat pedas. Kepedasannya berbeza bagi setiap jenama, jadi anggarkan jumlah penggunaan mengikut cita rasa anda. Jika anda tidak mahu pebas, boleh gantikan dengan serbuk paprika atau serbuk degi mirch (serbuk dari campuran lada benggala dan cili merah Kashmir).

Cili Kering Merah (Sukhi lal mirch) : Ia akan menjadikan masakan lebih pedas. Jika anda tidak mahu masakan terlampau pedas, potong tangkainya dan keluarkan bijinya. Ia digunakan dalm banyak masakan utama. Anda boleh keluarkan atau biarkan saja di dalam makanan yang siap dimasak sebelum dihidang.

Garam Batu (Kala namak) : Garam ini berasal dari bumi dan bukan dari lantan. Ia juga dipanggil garam hitam atau saindhav. Garam batu ini digali dari kuari batu lembut yang subur di Gangga India tengah. Garam batu mempunyai aroma khusus, kurang menyenangkan, dan rasa yang kurang masin berbanding garam biasa. Rasanya yang aneh itulah yang menjadikan snek jalanan, chaat, dan yogurt lebih lazat. Kesemua snek ini memerlukan rasa unik garam batu.

Safron (Kesar) : Safron kering digunakan untuk mewarnakan makanan serta menambah rasa tidak kira masakan mahupun manisan. Rasa dan aromanya sangat sedap. Beberapa urat safron mesti direndam dalam sedikit air atau susu suam selama 10-12 minit dan ditambahkan pada masakan yang sedang dimasak untuk mengeluarkan rasanya.

Bunga Lawang (Chakri phool) : Bunga Lawang kering berwarna seperti mahogani, keras, dan mempunyai lapan kelopak yang kelihatan seperti bintang. Setiap hujung kelopak itu terdapat biji bulat berkilat, berbentuk bujur Rasanya sedikit menyerupai jintan manis tetapi ia lebih beraroma dan rasa manisnya lebih ketara.

Bijan (Til) : Halus, rata dan berbentuk seperti titisan air mata dan mempunyai rasa yang tawar jika mentah. Tetapi jika ia akan mengeluarkan bau dan rasa kekacang selepas dipanggang sedikit. Terbapat dalam warna krim atau hitam. Makanan bakar atau bergoreng akan lebih menarik jika dibias dengan bijan.

Kunyit (Haldi) : Berwarna kuning terang dan rasa sedikit pahit. Ia dijual dalam bentuk serbuk dan selalunya digunakan untuk tujuan warna berbanding rasanya. Ia juga bahan antiseptik yang bagus.

Updated: December 23, 2017 — 11:31 pm
Makan dan Main © 2018